Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Articles
Published: 2016-12-29

Pengaruh pendekatan problem posing terhadap prestasi belajar matematika siswa berdasarkan gaya kognitif

Universitas Cokroaminoto Palopo
Problem Posing Gaya Kognitif Field Independent Field Dependent Prestasi Belajar

Galleys

Abstract

[Bahasa]: Penelitian eksperimen ini bertujuan untuk mengetahui: 1) perbedaan prestasi belajar matematika siswa antara siswa yang bergaya kognitif field independent diajar dengan pendekatan problem posing dan siswa diajar yang dengan pendekatan konvensional; 2) perbedaan prestasi belajar matematika siswa antara siswa  bergaya kognitif field dependent yang diajar dengan pendekatan problem posing dan siswa  yang diajar dengan pendekatan konvensional; dan 3) interaksi antara pendekatan pembelajaran dengan gaya kognitif terhadap prestasi belajar siswa. Instrumen penelitian yaitu lembar observasi aktivitas guru, lembar observasi aktivitas siswa, instrumen GEFT, dan angket respon siswa. Analisis data menggunakan statistik deskriptif dan inferensial dengan bantuan SPSS versi 16,0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa prestasi belajar matematika siswa yang bergaya kognitif field independent yang diajar dengan pendekatan problem posing lebih baik dari prestasi belajar siswa yang diajar dengan pendekatan konvensional, ada perbedaan prestasi belajar matematika siswa yang mempunyai gaya kognitif field dependent yang diajar dengan pendekatan problem posing dan prestasi belajar matematika siswa yang diajar dengan pendekatan konvensional, dan tidak ada interaksi antara pendekatan problem posing dan gaya kognitif terhadap prestasi belajar matematika siswa.

[English]: This experimental research aims to find out: 1) the difference of mathematics achievement of students who have field-independent cognitive style taught with problem posing and conventional approach; 2) the difference of mathematics achievement of students who have field-dependent cognitive style taught with problem posing and conventional approach; and 3) interaction between learning approach and cognitive style towards students’ mathematics achievement. The instruments of this research are teacher’s observation sheet, students’ activity observation sheet, GEFT instrument, and the questionnaire of students’ response. Research data is analyzed through descriptive and inferential statistics using SPSS version 16,0. The research found that mathematics achievement of students who have field-independent taught with problem posing is better than those who taught with conventional approach, field-dependent students have different mathematics achievement that taught with problem posing and conventional approach, and there is no interaction between problem posing approach and cognitive style towards mathematics achievement of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (1990). Manajemen pengajaran secara manusiawi. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1999). Bahan pelatihan penelitian. Direktorat Jendral Pendidikan Dasar Dan Menengah Umum. Jakarta
English, Lyn D. (1997). “Promoting a Problem Posing Classroom”. Teaching Children Mathematics. 4 (3), 172-179
Hamzah. (2002). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika di SLTP melalui pendekatan mathematical problem posing. Majalah Ilmiah Himpunan Matematika Indonesia (MIHMI). 8/3. 29-38.
Moses, B., Bjork, E., & Goldenberg, E. P. (1993). “Beyond Problem Solving: Problem Posing”. Stephen I. Brown dan Marion I. Walter (Ed). Problem Posing: Reflections and Applications. 178-188. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
National Council of Teachers of Mathematics. Commission on Teaching Standards for School Mathematics. (1991). Professional standards for teaching mathematics. Natl Council of Teachers of.
National Council of Teachers of Mathematics (Ed.). (2000). Principles and standards for school mathematics (Vol. 1). National Council of Teachers of.
Sembiring, R.K., Hadi, S., & Dolk, M. (2008). Reforming mathematics learning in Indonesian classroom through RME. ZDM Mathematics Education, 40, 927-939.
Siswono, T. Y. E. (1999). Metode Pemberian Tugas Pengajuan Soal (Problem Posing) dalam Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Perbandingan di Mts Negeri Rungkut Surabaya. Tesis PPs Tidak diterbitkan Unesa.
Slameto, 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Soedjadi, R. (1999). Kiat pendidikan matematika di Indonesia. Jakarta: Depdikbud.
Soedjadi, (2001). Pembelajaran matematika realistik pengenalan awal dan praktis. Makalah Disampaikan Kepada Guru SD/MI Terpilih.
Soedjadi. (1991). Miskonsepsi matematika dalam pembelajaran matematika. Makalah Disampaikan pada Seminar Pendidikan Sains dan Matematika. IKIP Surabaya.
Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Suryanto. (1998). Pembentukan Soal Dalam Pembelajaran Matematika. Makalah Seminar Nasional, PPs IKIP Malang.
Syam, H. (2008). A problem possing approach that have cooperative instructional backround to increase mathematics instructional effectivennes. Tesis. UM. Malang
Upu, H. (2003). Problem posing dan problem solving dalam pembelajaran matematika. Bandung: Pustaka Ramadhan.
Wahyu, K. (2015). Changing mathematics classroom setting: Looking into students' responses and performance in learning. International Conference on Mathematics, Science and Education (pp. 113-121). Mataram: FKIP Universitas Mataram.
Wahyu, K., & Mahfudy, S. (2016). Sejarah matematika: Alternatif strategi pembelajaran matematika. Beta Jurnal Tadris Matematika, 89-110.
Witkin, J. (1977). The Pseudo-Conceptual and The Pseudo_Analitycal arthought Processes in Mathematics Learning. Journal Educational Studies in Mathematics, 34, 97-129.
Zulkifli. (2003). Penerapan Pendekatan Problem Possing dalam Pembelajaran Pokok Bahasan Teorema Phytagoras di Kelas 2 SLTP 22 Surabaya. Tesis tidak diterbitkan. PPs Unesa

How to Cite

Muzaini, M. (2016). Pengaruh pendekatan problem posing terhadap prestasi belajar matematika siswa berdasarkan gaya kognitif. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 161–179. https://doi.org/10.20414/betajtm.v9i2.13