open access

Membangun Koneksi Matematis Siswa dalam Pemecahan Masalah Verbal

  • Nurfaidah Tasni Universitas Negeri Malang
  • Elly Susanti Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract = 33 times | PDF (Bahasa Indonesia) = 29 times

Abstract

[Bahasa]: Penelitian ini mendeskripsikan proses membangun koneksi matematis dalam pemecahan masalah verbal atau soal cerita. Pada proses penyelesaian masalah verbal, diidentifikasi beberapa jenis koneksi yang dibangun siswa. Jenis soal dikembangkan berdasarkan karakteristik koneksi matematis menurut NCTM, yaitu koneksi antar topik matematika, koneksi dengan disiplin ilmu lain, dan koneksi dalam kehidupan sehari-hari. Pengumpulan data dilakukan melalui hasil kerja siswa dan wawancara semi terstruktur terhadap 2 orang subjek yang dipilih dengan tehnik purposive sampling. Penelitian ini mengunkap ada tujuh jenis koneksi yang dibangun oleh siswa pada saat menyelesaikan masalah verbal, yaitu: koneksi pemahaman, koneksi jika maka, koneksi representasi yang setara, koneksi hirarki, koneksi perbandingan melalui bentuk umum, koneksi prosedur, dan koneksi justifikasi dan representasi.


Kata kunci:   Koneksi Matematis; Pemecahan Masalah; Soal Verbal


[English]: The current research aims to describe the process of developing mathematical connection in solving verbal or word mathematics problems. In solving problems, the mathematical connections developed by the subjects are identified. The mathematics problems refer to the characteristics of mathematical connections by NCTM, i.e. connections within mathematics topics, connection with other fileds, and connections with daily life. Data collection is conducted through students’ work and semi-structure interview with two subjects. The subjects are selected through purposive sampling. This research reveals seven kinds of mathematical connections developed by the subjects in solving verbal mathematics problems, i.e. connection in understanding, if then connection, equal representation connection, hierarchy connection, proportion connection through general form, procedure connection, and justification and representation connection.   


Keywords: Mathematical Connection; Problem Solving; Verbal Problems

How to Cite
TASNI, Nurfaidah; SUSANTI, Elly. Membangun Koneksi Matematis Siswa dalam Pemecahan Masalah Verbal. Beta Jurnal Tadris Matematika, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 103-116, july 2017. ISSN 2541-0458. Available at: <http://jurnalbeta.ac.id/index.php/betaJTM/article/view/108>. Date accessed: 22 aug. 2017. doi: http://dx.doi.org/10.20414/betajtm.v10i1.108.
Received 2017-07-01
Accepted 2017-07-02
Published 2017-07-02